EBOOK Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego - Beata Pawłowska

EBOOK Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego

4.00 Oceń książkę!

Autor: Beata Pawłowska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379695966
EAN: 8484EA9AEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 252
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
19.95
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają, od czego zależą i jak nimi zarządzać. Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i przedstawicielom handlowym. Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi emocjami w obu grupach zawodowych.
W książce zawarto śmiały i poznawczo cenny pomysł naukowej obserwacji procesów emocjonalnych w dwóch środowiskach zawodowych nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Jest to cenne ujęcie procesów socjologicznych znamionujące opanowanie multidyscyplinarnego warsztatu badacza. Ukazane zostały emocje społeczne, takie jak wstyd, duma i poczucie winy oraz procesy interakcyjne, normy środowiskowe, rytuały, ceremonie i reguły zachowań, a nawet łańcuchy rytuałów interakcyjnych. Jest to nowatorskie ujęcie dość rzadko wyodrębnianych procesów psychicznych.
Wstęp 7
Wprowadzenie 11
Co to są emocje? 11
Emocje podstawowe i pochodne 15
Proces regulacji emocji 17

ROZDZIAŁ I Założenia metodologiczne 21
1.1.Inspiracje badawcze 21
1.2.Badanie emocji. Problemy metodologiczne 24
1.2.1.Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji  25
1.2.2.Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji  29
1.2.3.Zastosowanie studium przypadku do badania emocji 30
1.3.Cel i problematyka pracy 33
1.4.Metoda badawcza 34
1.4.1.Obserwacja uczestnicząca 35
1.4.2.Wywiad swobodny 36
1.4.3.Inne techniki badawcze zastosowane w pracy 37
1.5.Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej 39
1.6.Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji 43
1.7.Badanie emocji. Uwagi końcowe 45

ROZDZIAŁ II Socjologiczne koncepcje emocji 47
2.1.Pierwsze koncepcje emocji 52
2.1.1.Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka 52
2.1.2.Karol Darwin o emocjach 55
2.1.3.Emocje w koncepcji Emila Durkheima 56
2.2.Emocje a rytuały interakcyjne 57
2.2.1.Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana 57
2.2.2.Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa 59
2.3.Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych 60
2.3.1.Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa 60
2.3.2.Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney 63
2.4.Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla 66
2.5.Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild 67
2.6.Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera  69

ROZDZIAŁ III Praca jako źródło emocji 72
3.1.Praca w ujęciu socjologicznym 72
3.1.1.Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej 75
3.1.2.Praca w koncepcji Karola Marksa 77
3.1.3.Praca w koncepcjach interakcjonistycznych 81
3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne 83
3.2.Praca przedstawiciela handlowego - cechy charakterystyczne 85
3.3.Praca nauczyciela - cechy charakterystyczne 91

ROZDZIAŁ IV Rytuały organizacyjne - wspólne odczuwanie emocji 104
4.1.Rytuał wśród innych typów zachowań 105
4.2.Reguły wśród innych typów zachowań 108
4.3.Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli 110
4.3.1.Rytuały 110
4.3.2.Reguły 119
4.4.Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego 123
4.4.1.Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej 133
4.4.2.Metody i techniki szkoleniowe 134
4.4.3.Szkolenia w percepcji uczestników 139

ROZDZIAŁ V Sposoby motywowania jako źródło emocji 145
5.1.Motywacja, motyw, motywowanie - próba zdefiniowania pojęć 145
5.2.Krótka charakterystyka teorii motywacji 151
5.3.Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do środowiska pracy 161
5.4.Rytualno-symboliczny system motywowania 173
5.5.Duma jako motywator 180

ROZDZIAŁ VI Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy 186
6.1.Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy 186
6.1.1.Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie negatywnych emocji 186
6.1.2.Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami 192
6.1.3.Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań kwestionariuszowych 196
6.2.Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy 200
6.2.1.Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela 203
6.2.1.1.Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela 209
6.2.1.2.Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami negatywnymi w pracy nauczyciela 213
6.2.2.Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego 215

Zakończenie 226
Bibliografia 237
Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów 250
Od redakcji 252

Książka "EBOOK Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego"
Beata Pawłowska