EBOOK Edukacja ekologiczna w Drugiej Rzeczypospolitej - Edyta Wolter

EBOOK Edukacja ekologiczna w Drugiej Rzeczypospolitej

4.00 Oceń książkę!

Autor: Edyta Wolter

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN: 9788370727994
EAN: C3C9F1DFEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 586
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
37.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Jak realizowano proces edukacji ekologicznej w szkołach powszechnych i średnich ogólnokształcących w okresie Drugiej Rzeczypospolitej.
Contents   11
WSTĘP   15

Rozdział 1. ANTECEDENCJE I KULTUROWE UWARUNKOWANIE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ   43
1.1. Więź z przyrodą, intuicje ekologiczne od Średniowiecza do XVII wieku   45
1.2. Prekursorzy ekologii w refleksji twórczej epoki Oświecenia   56
1.3. Natura narodowym sacrum w okresie polskiego Romantyzmu   67
1.4. Wyodrębnienie pojęcia ekologia w II połowie XIX wieku - w okresie polskiego Pozytywizmu   71
1.5. Humanistyczne aspekty relacji ze środowiskiem przyrody oraz ochrona przyrody na ziemiach polskich pod zaborami w latach 1890-1918   78

Rozdział 2. DEZYDERATY EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ   89
2.1. Inicjatorzy idei ochrony przyrody, edukacji ekologicznej   89
2.2. Działalność państwowych władz administracyjnych w zakresie ochrony przyrody - przede wszystkim Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego we współpracy z Państwową Radą Ochrony Przyrody   105
2.3. Działalność wydawnicza Państwowej Rady Ochrony Przyrody   122
2.4. Idea ochrony przyrody, postulaty edukacji ekologicznej na łamach rocznika "Wierchy" (1923-1938), wydawanego przez Polskie Towarzystwo Tatrzańskie   169

Rozdział 3. EDUKACJA EKOLOGICZNA W PROCESIE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYM SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ   179
3.1. Organizacja szkolnictwa powszechnego i średniego ogólnokształcącego   179
3.2. Ekologiczno-wychowawcze implikacje programów nauczania dla szkół powszechnych i średnich ogólnokształcących   225
3.3. Formy kształcenia   275
3.4. Metody dydaktyczno-wychowawcze stosowane w edukacji ekologicznej   279
3.5. Środki dydaktyczne stosowane w procesie edukacji ekologicznej   285

Rozdział 4. EKOLOGICZNO-WYCHOWAWCZE IMPLIKACJE TREŚCI KSZTAŁCENIA W KSIĄŻKACH SZKOLNYCH DLA UCZNIÓW SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ   355
4.1. Popularyzacja wiedzy przyrodniczej (naukowej podstawy edukacji ekologicznej) w książkach Maksymiliana Heilperna (1856-1925)   356
4.2. Wychowawczy walor bezpośredniego kontaktu z przyrodą w książkach Konrada Chmielewskiego (1871-1945)   360
4.3. Wartość życia w publikacjach Ludwika Jaxa-Bykowskiego (1881-1948)   362
4.4. Wychowanie do harmonijnych relacji z przyrodą w książkach Bohdana Dyakowskiego (1864-1940)   370
4.5. Kształtowanie postaw ekologicznych w książkach Adama Czartkowskiego (1881-1958)   378
4.6. Edukacja ekologiczna w podręcznikach botaniki Marii Arct-Golczewskiej (1872-1913), uzupełnionych przez Januarego i Tadeusza Kołodziejczyków w okresie Drugiej Rzeczypospolitej (oraz w jej tłumaczeniach opowiadań dla dzieci autorów zagranicznych)   380
4.7. Wychowanie ekologiczne w podręcznikach autorskich Zofii Bohuszewiczówny (1884-1953) oraz w jej tłumaczeniach i opracowaniach książek szkolnych autorów zagranicznych   386
4.8. Kształtowanie zamiłowania do wiedzy o środowisku naturalnym w twórczości dydaktycznej Wandy Haberkantówny (1871-1930) oraz dzięki jej działalności popularyzatorskiej dzieł autorów zagranicznych   389
4.9. Znaczenie bezpośredniego kontaktu z przyrodą w książkach Hipolity Selmowiczówny-Gnoińskiej (1896-1956) i Marii Lipskiej-Librachowej (1878-1955)   395
4.10. Kształtowanie umiejętności obserwowania przyrody i jej ochrony w książkach Delfiny Gayówny (1885-1960)   400
4.11. Środowisko przyrody w twórczości dydaktycznej Bronisława Gustawicza (1852-1916)   410
4.12. Ekologiczne implikacje pogadanek przyrodniczych dla dzieci, napisanych przez Mieczysława Brzezińskiego (1858-1911)   411
4.13. Problematyka ekologiczna w książkach Heleny Grotowskiej oraz w przetłumaczonych i opracowanych przez nią publikacjach autorów zagranicznych   414
4.14. Kształtowanie postawy szacunku dla przyrody ojczystej w książkach krajoznawczych Aleksandra Janowskiego (1866-1944)   416
4.15. Ponadmaterialna wartość przyrody w książkach Tadeusza Dybczyńskiego (1886-1944)   418
4.16. Ekologiczno-wychowawcza działalność kół krajoznawczych w książkach Stanisławy Niemcówny (1891-1961)   421
4.17. Wychowanie harcerzy do harmonijnych relacji z przyrodą i jej ochrony w wydawnictwach pomocniczych   422
4.18. Ekologiczne implikacje w (dotychczas nie omówionych) książkach zagranicznych autorów, które stosowano w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkół ogólnokształcących w Drugiej Rzeczypospolitej   426

ZAKOŃCZENIE   435

BIBLIOGRAFIA   457

1. Materiały źródłowe   457
1.1. Źródła archiwalne   457
1.2. Akty normatywne   460
1.3. Programy i rozkłady nauczania, protokoły lekcji   505
1.4. Książki szkolne, wydawnictwa pomocnicze   511
1.5. Czasopisma   556
2. Opracowania   559
3. Oficjalne witryny instytucji w Internecie (źródła elektroniczne)   581

SUMMARY, KEY WORDS   583

Książka "EBOOK Edukacja ekologiczna w Drugiej Rzeczypospolitej"
Edyta Wolter