EBOOK Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000 - Elżbieta Durys

EBOOK Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000

4.00 Oceń książkę!

Autor: Elżbieta Durys

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788375258615
EAN: 559FC606EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 510
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
37.20
książka
55.99zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.

Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. "Zacietrzewiony glina" - jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać - stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju.
Podziękowania7
Acknowledgments9
Wstęp11

Rozdział I. Kino policyjne jako gatunek oraz kontekst jego powstania37

Gatunki w filmoznawczej refleksji teoretycznej 37
Zmiany w gatunkach w latach siedemdziesiątych XX wieku 48
Kino policyjne a nowe podejście do gatunków 52
Sensy i znaczenia 57
Kino policyjne - konteksty rozwoju gatunku 62
Blef Coogana 68
Kino policyjne - konteksty rozwoju gatunku cd. 72
Charakterystyka kina policyjnego 81

Rozdział II. "Zacietrzewiony glina" i kino policyjne lat siedemdziesiątych XX wieku... 129

Filmy z policjantami końca lat sześćdziesiątych XX wieku 129
Kino policyjne w latach siedemdziesiątych XX wieku 140
Brudny Harry 145
Pozostałe filmy z inspektorem Callahanem 201
Francuski łącznik 218

Rozdział III. Policyjne kino akcji lat osiemdziesiątych XX wieku 241

Action blockbuster 242
"Żelazne ciało" 250
Charakterystyka kina akcji 253
Wątek kumplowski 260
Mississippi w ogniu 266
Wątki homoerotyczne 270
Kłopot z męskością 275
Ciężka próba 276
Tango i Cash 278
Wątki homoerotyczne cd 282
Dwurasowe kino policyjne: stereotypy Afroamerykanów, syndrom "dla tatusia", mit "idyllicznego antymałżeństwa" 284
Stereotypy w przedstawianiu Afroamerykanów 284
W upalną noc 287
Syndrom "dla tatusia" 291
Mit "idyllicznego antymałżeństwa" 293
Męskie ciało w policyjnym kinie akcji 294
Cykl Zabójcza broń 299
Cykl Szklana pułapka 327

Rozdział IV. Kino policyjne w latach dziewięćdziesiątych XX wieku 359

Kino policyjne z seryjnym mordercą 362
Kontekst kulturowy 362
Termin 'seryjny morderca' 366
Rozwój historyczny formuły 367
Dusiciel z Bostonu a schemat policyjnego kina z seryjnym mordercą 372
Hybrydyczność formuły 374
Postać profilanta 376
Horror i slasher movie 379
Monstrum 381
Milczenie owiec 383
Łowca 393
Siedem 409
Postać policjantki w kinie lat dziewięćdziesiątych XX wieku 432

Zakończenie 463
Bibliografia 471
Spis ilustracji 487
Indeks filmów 489
Indeks nazwisk 499
Synopsis 507
Od Redakcji 511

Książka "EBOOK Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000"
Elżbieta Durys