Czerwony Rojo Poezja latynoamerykańskiego surrealizmu / Błękitny Azul Poezja latynoamerykańskiego mo - Kardyni M., A., Rogoziński P.

Czerwony Rojo Poezja latynoamerykańskiego surrealizmu / Błękitny Azul Poezja latynoamerykańskiego mo

4.00 Oceń książkę!

Autor: Kardyni M., A., Rogoziński P.

Wydawnictwo: Dr Lex
ISBN: 9788379221769
EAN: 9788379221769
Format: 152 x 212 x 44
Oprawa: Miękka
Stron: 622
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
72.47
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Komplet 2 książek

Czerwony Rojo. Poezja latynoamerykańskiego surrealizmu
W Ameryce Łacińskiej do roku 1924 prym wiódł modernizm i nieśmiało pojawiały się pierwsze estetyki awangardy literackiej, przede wszystkim symbolizm i kreacjonizm. Z Francji do Nowego Świata dotarł La Révolution Surréaliste, a w ślad za nim sam André Breton czy Antonin Artaud . I co dla Ameryki Łacińskiej bardzo szybko do Europy zaczął napływać surrealizm jakby zmieniony, obdarzony nowymi cechami, akcentujący latynoamerykański sposób myślenia. Począwszy od wielkich przedstawicieli literatur latynoamerykańskich jak Julio Cortázar, Octavio Paz, Alejo Carpentier po Pabla Nerudę, Wilfreda Lama, Vicente Huidobro, Angela Cruchagę, Rosamela del Valle, Braulia Arenasa, Gonzala Rojasa, Teófila Cida, Jorge Cáceresa, Enrique Gómeza Correa, Humberta Díaz Casanuevę, Carlosa Latorre, Julia Llinása, Francisca Madariagę, Olgę Orozco, Césara Moro, Alda Pellegriniego, Emilia Westphalena, Oliveria Girondo, Pabla de Rokhę, Enrique Moline i Alejandrę Pizarnik, wszyscy oni oddali hołd Europie i dali jej w darze latynoamerykańską wersję surrealizmu.

Błękitny Poezja latynoamerykańskiego modernizmu
Modernizm literacki języka hiszpańskiego był syntezą poetyk parnasizmu i symbolizmu. Z parnasizmu pochodzi koncepcja poezji rozumianej jako "marmurowy blok", czego wyrazem była formalna doskonałość, czy bardziej dążenie do doskonałości, egzotyczna tematyka utworów poetyckich oraz akcentowanie wartości zmysłowych jako tych, które mają wyznaczyć granice poznania i rozumienia rzeczywistości. Z poetyki symbolizmu pochodzi natomiast koncepcja mówiąca, iż sztuka powinna sama z siebie (i przez siebie) sugerować odbiorcy (czytelnikowi), poprzez określone symbole oraz ich układ w utworze, jakie wartości treściowe są przekazywane oraz jakiej sfery uczuć one dotyczą oraz poszukiwanie rytmicznych "efektów" w swoistej melodycznej zmienności, dzięki której struktura wiersza ulega zmianie stając się wolną kompozycją.

Książka "Czerwony Rojo Poezja latynoamerykańskiego surrealizmu / Błękitny Azul Poezja latynoamerykańskiego mo"
Kardyni M., A., Rogoziński P.