Codzienność doświadczeń zdrowotnych a tożsamość zawodowa nauczycieli kultury fizycznej - Zalewska-Meler Agnieszka

Codzienność doświadczeń zdrowotnych a tożsamość zawodowa nauczycieli kultury fizycznej

4.00 Oceń książkę!

Autor: Zalewska-Meler Agnieszka

Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788378506362
EAN: 9788378506362
Format: 235 x 160 x 20
Oprawa: Miękka
Stron: 354
Data wydania: 2015
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
27.97
książka
34.00zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Nadanie tytułu pracy podyktowane jest tym, że narrację badanych w całości przenika kategoria codzienności, która zdaniem P.L. Bergera i T. Luckmanna "[…] jest zorganizowana wokół »tutaj« mojego ciała oraz »teraz« mojej teraźniejszości", co oznacza, iż jest doświadczana "[…] w różnych stopniach bliskości i oddalenia, zarówno w sensie przestrzennym, jak i czasowym". Ciało człowieka staje się układem odniesienia dla własnej niepowtarzalności (ciągłości) i odrębności. Codzienność niosąca "indywidualny ryt" jej doświadczania wymyka się opisywaniu jej w sposób jednoznaczny (stały), tzn. pozostaje - jak to ujęła E. Hałas - w coraz to większym stopniu pod wpływem lokalnych, prywatnych obszarów życia osoby. Stwierdzenie to uważam za szczególnie ważne, gdyż opisane wyniki badań stanowią w tej publikacji jedynie miniteorię, czyli tworzą teorię niskiego szczebla ogólności, która może się przyczynić do lepszego zrozumienia polisemii aktywności zawodowej nauczyciela kultury fizycznej (często w świadomości społecznej nieprzekraczającej poziomu stereotypu "wuefiarza"). W określaniu tworzonych w umysłach badanych nauczycieli obrazów zdrowia posłużyłam się fotografią, gdyż jak to ujął H.-G. Gadamer: "Interpretujemy, patrząc, słuchając, doznając".
Przypisując znaczenie aktywności samopoznania badanych nauczycieli KF - rekonstrukcji odpowiedzi na pytanie: "Kim jestem jako nauczyciel kultury fizycznej?" - w strukturze pracy wydzieliłam:
część teoretyczną, składającą się z czterech rozdziałów, gdzie starałam się przybliżyć instrumentarium pojęciowe niezbędne do stworzenia "wspólnoty zrozumienia" prezentowanego opracowania;
część, w której zaprezentowałam wyznaczoną tu codziennością perspektywę badań jakościowych (uzasadniłam dokonany wybór oraz metodykę postępowania badawczego);
część prezentującą wyniki badań własnych, której poszczególne podrozdziały zostały zakodowane na drodze podjętej praktyki interpretacyjnej.
Raport końcowy z badań stanowi formę zamknięcia opracowania, które może się okazać przedpolem dalszych dociekań badawczych.
Autorka
Wyróżniam w rozprawie szczególnie jakościową interpretację danych empirycznych zebranych metodą wywiadu pogłębionego. Ta część opracowania jest całością samą w sobie - kompletną "dla siebie", co znaczy w języku metodologii badań jakościowych - wystarczającą do tworzenia teorii ugruntowanej. Na podkreślenie zasługuje to, że w naukach o kulturze fizycznej jest to pierwsza rozprawa sporządzona tylko w tej strategii metodologicznej - a więc trudnej, niepomiernie trudniejszej niż wszystkie mi znane, o hybrydowej formule nomotetyczno-idiograficznych analiz i interpretacji, a odnoszące się nie tylko do tytułowego przedmiotu badań.
[…] wyróżniam całą monografię dr Agnieszki Zalewskiej-Meler jako oryginalne, twórcze opracowanie, jedyne w tej kategorii metodologicznej w socjologii kultury fizycznej i pedagogice zdrowia.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Andrzeja Pawłuckiego

Książka "Codzienność doświadczeń zdrowotnych a tożsamość zawodowa nauczycieli kultury fizycznej"
Zalewska-Meler Agnieszka